تبلیغات
مدرسه راهنمایی پسرانه فرهنگ سما دزفول - ضرورت و اهمیت اجرای طرح SBESدر مدارس سما
مدرسه راهنمایی پسرانه فرهنگ سما دزفول
وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

تابلو اعلانات


ضرورت و اهمیت اجرای طرح  SBES در مدارس سما

 

سازمان سما با اهداف:  

1- تنوع بخشی در آموزش زبان انگلیسی به منظور ایجاد انگیزه در دانش آموزان جهت

2- تقویت مهارت های چهارگانه زبان

3- كمك به بهبود یادگیری متون علمی با شیوه های مختلف

4- امكان دسترسی دانش آموزان به منابع علمی دست اول

5- پاسخ به نیازهای روز جامعه و همگام با تحولات بین المللی تعلیم و تربیت

در سال تحصیلی 86-1385 طرح آزمایشی آموزش دروس پایه به زبان انگلیسی SBES) را برای دو درس علوم و ریاضی در پایه اول مدارس راهنمایی تهران به مرحله اجرا گذاشت. بررسی‏ها، نظرسنجی‏ها و ارزشیابی‏های مقدماتی، همچنین رایزنی با مدرسان طرح،كارشناسان، دانش آموزان و والدین همگی نشاندهنده استقبال فراوان و توام با موفقیت طرح بودند، به گونه ای كه بیش از 95٪ مخاطبان ضمن اعلام رضایت از نحوه اجرا، ادامه آن را برای سالهای تحصیلی آینده درخواست نمودند.

آموزش دروس علوم پایه به زبان انگلیسی مقدمات یادگیری عمیق و ماندگار علوم را به شیوه ای نو نوید می دهد. چالش اصلی این نوع یادگیری، زبان است. بنابراین اساس فعالیت های دانش آموزان بر ایجاد آمادگی در آنان برای درک مفاهیم زبانی از سویی و انطباق آن با مفاهیم آموختۀ علوم از سوی دیگر است. به عنوان مثال، 
            
درج در ادامه مطلب
وقتی دانش آموزی در بحث سیستم های حرارتی به نماد (BTU (British Thermal Unit می رسد، صرفاً آن را در همان حد و با همان شکل نخستین حفظ نمی کند، بلکه با ریشه یابی اصطلاح مربوطه را نیز یاد می گیرد. یادگیری مفاهیمی مانند (E(nergy) ، F(orce و (P(ower  و ... در فیزیک از این دست هستند. به طور کلی در بحث های مختلف علم نمی توان اصطلاح یا واژه ای پیدا کرد که ریشه یا نماد معینی از حروف لاتین را در بر نداشته باشد. از این رو در فرایند یادگیری، عنصر معنی یابی و درک مفهوم عبارات و اصطلاحات به گونه ای شفاف جایگاه خود را در ذهن شاگرد پیدا می کند که خود منجر به یادگیری ماندگار و معنی دار خواهد شد. تجزیه و تحلیل محتوای یادگیری دانش آموزانی که از طریق روشهای مراجعه به متون اصلی دروس علوم را فرا گرفته اند نشان می دهد، به دلایل فوق، از معلوماتی با ماندگاری بیشتر بهره مند هستند.

در همین راستا کاربرد، تسرّی و تعمیم مفاهیم نیز با سهولت بیشتری انجام می پذیرد. پیوند ریاضی به عنوان دانش پایه به فیزیک و شیمی و حتی زیست شناسی به منظور کاربردی کردن علوم از اهمیّت خاصی برخوردار است. در فرایند یادگیری به شیوۀ مذکور، این پیوند با سهولت و سرعت بیشتری حاصل می شود. در عبارت
 E= MC2 که واضح ترین پیوند ریاضی و فیزیک را نشان می دهد، مفاهیمی چون ضرب، توان و تساوی با کمّیت هایی مانند انرژی، جرم و سرعت پیوند خورده است. از این منظر نیز می توان به اهمیت دانش اولیه ای که نمادهای نخستین سازنده فرمول مذکور بر آن بنیاد شده است پی برد.

در بسیاری از مدارس، معلمان هنگام تدریس علوم عملاً به ریشه یابی نمادهای علمی توجه زیادی بعمل نمی آورند. احتمال ضعیفی وجود دارد که معلمان از مبانی لغوی و اصطلاحی بوجود آورنده آن بی اطلاع باشند، ولی بطور قطع آنها اصرار زیادی به درک تفصیلی آن نمادها توسط دانش آموزان ندارند و همین که دانش آموز نماد و یا فرمولی را حفظ کرده و در حل مسایل از آن کمک می گیرد بسنده می کنند. این روش، یادگیری را سطحی، بی معنی و غیرکاربردی می نماید. شاید یکی از دلایل اصلی فراموشی مفاهیم یاد گرفته شده خصوصاً در حوزۀ علوم توسط دانش آموزان همین پدیده است. یادگیری زبان به عنوان نوعی توانمندی و ممیّزه ای کارآفرین نیز محسوب می شود. از این رو دانش آموختگانی که علاوه بر تخصّص مربوطه از توانمندیها و مهارت های چهارگانه زبان (Reading, Writing, Listening, Speaking) نیز بهره مند باشند به نحو معنی داری از خود صلاحیت ها و بهره وری افزون تری بروز می دهند. دلیل احتمالی این امر پیوند آموخته ها و مهارت ها با منابع اولیۀ تولید دانش است. در واقع در این فرایند ترکیب موزونی از فرهنگ، پژوهش و علم با یادگیری شکل می گیرد و منظومۀ هماهنگی را در ساختار شخصیتی فرد ایجاد می کند. تحقیقات اخیر دانشمندان آلمانی نشان داده است کسانی که در تعاملات علمی و فرهنگی خود از چند زبان استفاده می کنند به دلیل فعال شدن بیشتر لب پیشین مغز دیرتر دچار فراموشی یا آلزایمر می شوند. همین بررسی نشان می دهد سیر کاهش توانایی های ذهن و در نهایت ریزش روانی که عموماً در دوران کهنسالی حادث می گردد نیز با تأخیر قابل ملاحظه ای نسبت به گروه گواه انجام می پذیرد. این مطالعه بطور عام در زمینه تأثیر مطالعه و استمرار آن در هوشیاری آدمی در طول دوران حیات و به گونه ای خاص در مورد تأثیر تنوع زبان های کسب دانش و نقش آن در تقویت قوای ذهنی صورت پذیرفته است.

امید است سازمان سما که در واقع بنیانگذار تنوع آفرینی آموزش زبان در قالب طرح "آموزش دروس علوم پایه به زبان انگلیسی" در ایران است در آینده ای نزدیک بتواند رسالت فرهنگی، آموزشی و تربیتی خود را به نحوی فراگیر و ملی به منصّۀ ظهور برساند.



طبقه بندی: اطلاع رسانی، 
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد سایت چیه ؟





صفحات جانبی
پیوند های روزانه
آپلود رایگان فایل


خبرهای ورزشی

جدیدترین اخبار ورزشی


-----------------------------------

مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران
مذهبی

پخش مستقیم

حرم مطهر امام رضا(ع)

تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به مدرسه راهنمایی پسرانه فرهنگ سما دزفول می باشد.

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس