تبلیغات
مدرسه راهنمایی پسرانه فرهنگ سما دزفول - اضطراب امتحان و مقابله با آن
مدرسه راهنمایی پسرانه فرهنگ سما دزفول
وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

تابلو اعلانات


اضطراب امتحان و مقابله با آن


منظور از اضطراب نوعی حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم است كه با پریشانی، هراس، تپش قلب، تعریق، سردرد، بی قراری و تكرر ادرار همراه است. هنگامی كه فرد نسبت به كارآمدی، توانایی و استعداد خود در شرایط امتحان دچار نگرانی و تردید شد، می توان از اضطراب امتحان سخن گفت. در هنگام امتحان، به ویژه امتحانات سرنوشت ساز (كنكور و امتحانات نهایی) بیشتر دانش آموزان اضطراب امتحان را تجربه می كنند. وجود اندكی اضطراب درانسان طبیعی و مطلوب است و موجب افزایش تلاش و تكاپو می شود، اما اگر از حد اعتدال تجاوز كند موجب كاهش پیشرفت تحصیلی خواهد شد. به عبارت دیگر یكی از دلایل اساسی افت تحصیلی،اضطراب امتحان است كه ۱۵ تا ۳۰ درصد از موارد تجدیدی و مردودی را به آن نسبت می دهند. دانش آموزی كه اضطراب امتحان دارد احساس می كند كه ذهنش خالی شده و هر چه را كه آموخته فراموش كرده است، چنین دانش آموزی معمولابه پرسش ها پاسخ های بی ربط، نادرست و یا ناقص می دهد و با افكاری نامربوط و ناخواسته در مورد پیامدهای امتحان درگیر است. 

 علل اضطراب امتحان

 علل و عوامل اضطراب امتحان در دانش آموزان بسیار مختلف و متفاوت است، اما آنها را می توان به سه دسته كلی تقسیم كرد:

الف ـ عوامل فردی و شخصیتی دانش آموز مانند اضطراب عمومی، پایین بودن اعتماد به نفس، هوش، تمركز و به ویژه روش های نادرست مطالعه و انتظارات نادرست از خود.

 ب ـ عوامل آموزشگاهی و اجتماعی همچون انتظارات معلمان، رقابت، سیستم آموزشی حاكم بر مدارس، نوع درس و مدرك گرایی.

 ج ـ عوامل خانوادگی چون شیوه تربیتی والدین، انتظارات سطح بالای والدین، جو عاطفی حاكم بر خانواده، ویژگی های شخصیتی والدین و طبقه اقتصادی و اجتماعی والدین. 

پیشگیری از اضطراب امتحان 

                                                درج در ادامه مطلب

اضطراب امتحان به میزان زیادی قابل پیشگیری است. در اینجا به برخی از روش های پیشگیری از آن اشاره می شود.

1)   ارزیابی واقع بینانه و بدون اغراق از امتحان : اگر دانش آموزان امتحان را امری عادی تلقی كنند و از قوانین و سوالات ترسانده نشوند، كمتر دچار اضطراب می شوند.

2)   اجتناب از توجه بیش از حد به اضطراب امتحان : هر اندازه كه دانش آموزان اضطراب امتحان را بیشتر در معرض توجه قرار دهند، دلهره و نگرانی آنها بیشتر خواهد شد. بهتر است به جای توجه بیش از حد به اضطراب امتحان، به تجارب موفقیت آمیز قبلی خود توجه كنند.

3)   رفتارهای سازنده مانند مشورت و تمرین : پاسخ ها و رفتارهای سازنده از قبیل مطالعه بیشتر، مشورت با دیگران، تمرین سوالات امتحانی قبلی و یا سوالات احتمالی فعلی می تواند مفید باشد.

4)   ایجاد شایستگی برای غلبه بر امتحان : باید در دانش آموزان این احساس ایجاد شود كه امتحان مشكلی ندارد و می توان بر آن مسلط شد برای این منظور می توان موقعیت هایی مشابه امتحان واقعی ایجاد كرد تا اضطراب آنان در اثر تجربه این موقعیت های بی خطر كاهش یابد.

5)   برطرف كردن محرك های نامطلوب :محرك های نامطلوبی مانند احساس گناه، ناامنی وترس از گرفتن نمره پایین و هم چنین برچسب های منفی مانند گفتن كلمات تنبل، خرفت، كودن و. . . باید از ذهن دانش آموزان برطرف شود.

6)   خودرهنمون بودن : دانش آموزان را باید در طول سال های تحصیلی، خودرهنمون بار آورد. دانش آموزخودرهنمون، دانش آموزی است كه می تواند خود را با دگرگونی ها و شرایط دشوار تطبیق دهد. چنین دانش آموزی چون برای حل مشكلات خود به دیگران متكی نیست احساس اعتماد به نفس كرده و كمتر دچار اضطراب می شود.

روش های كنترل اضطراب 

آرمیدگی:  یكی از روش های موثر در كنترل اضطراب روش آرمیدگی است. در این روش فرد به حالت نشسته یا درازكش قرار می گیرد، سپس چشم ها را بسته و به صورت عمیق و آرام تنفس می كند. بین دم و بازدم برای مدت كوتاهی نفس را در سینه حبس می كند و در هنگام بازدم عضلات بدن و چهره را آرام و شل می كند. چنانچه این تمرین یك یا دو بار و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام گیرد تاثیر زیادی در كاهش اضطراب و افزایش تمركز خواهد داشت. 

ورزش:  انجام ورزش به طور منظم و مداوم موجب سلامت جسمانی، كاهش اضطراب و فشارروانی و افزایش عزت نفس می شود. اگر برنامه ورزشی ندارید، لااقل به پیاده روی در صبح زود بپردازید و این كار را سه بار در هفته انجام دهید. نوع ورزشی كه انتخاب می كنید باید متناسب با علاقه و توانایی شما باشد. ورزش هایی مانند دویدن، شنا كردن و به ویژه یوگا در كاهش اضطراب و افزایش تمركز تاثیر چشم گیری دارند. 

تغذیه:  مصرف ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه B در كاهش اضطراب تاثیر بسزایی دارند و می توانید برای تامین آنها در بدن از میوه و سبزی تازه استفاده كنید. یكی از عواملی كه موجب كاهش تمركز در انسان می شود، هایپوگلیسمی (كاهش قندخون) است، برای جلوگیری از آن از قندهای طبیعی مانند خرما، كشمش، انجیر، عسل و مانند آن استفاده كنید و ازپرخوری بپرهیزید، زیرا باعث تجمع خون در دستگاه گوارش شده و تمركز را كاهش می دهد.

توصیه هایی  به معلمان  عزیز در جهت كاهش اضطراب امتحان

1 ـ جلسه امتحان دادگاه حسابرسی نیست و امتحان انتقام نیست .

2 ـ قبل از شروع امتحانات به دانش آموزان اطمینان بدهید و آنها را از امتحان نترسانید.

3 ـ به دانش آموزان بگویید كه سؤالات از كتاب درسی آنهاست و آنها فقط با مطالعه كتابهای درسی خود به راحتی می توانند به سؤالات پاسخ دهند.

4 ـ قبل از امتحانات اصلی از امتحانات مستمر و خود آزمایی به منظور آشناكردن دانش آموزان با سؤالات و نحوه امتحان استفاده گردد.

5 - از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان اجتناب شود.

6 ـ هدف امتحان باید ارزیابی دانسته های دانش آموزان باشد،  نه ندانسته های آنان .

7 ـ از انتظار و توقع بیش از حد در طرح سؤالات امتحان، اجتناب نمایید .

8 ـ در طرح سؤال، اصول سنجش و اندازه گیری خصوصاً سطح دشواری سؤالات را رعایت نمائید.

9 ـ در ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان، نباید فقط نمره امتحان را ملاك و معیار قرارداد و از دیگر شیوه های ارزشیابی نیز استفاده كنید و سعی نمایید سؤالات دشوار را در شماره های آخر قرار دهید.

10 ـ در جلسه امتحان، خود معلّم حتماً حضور داشته باشد و با جملات اطمینان بخش دانش آموزان را آرام نماید.

11 ـ معلّم در حین برگزاری امتحان با همكاران دیگر صحبت نكند .

12 ـ معلّم تا حد امكان سعی كند بالای سر دانش آموزان زیاد توقف نكند .

13ـ اگر معلّمان مشاهده كردندكه دانشآموزی جواب را اشتباه نوشته، او را سرزنش نكنند.

14 ـ از برخورد شدید بادانش آموزان خاطی اجتناب شود .

15 ـ معلم با تبسم و بیان مطلبی نشاط انگیز،  تنش های احتمالی دانش آموزان را كاهش دهد.

16ـ در ابتدای جلسه امتحان راهنمایی و توضیح كافی پیرامون آن آزمون داده شود و در حین جلسه از توضیح اضافی كه موجب حواس پرتی دانش آموزان می شود اجتناب شود.

17 ـ سؤالات امتحانی , خوانا و از كیفیت بالا و مناسب برخوردار باشد .

18 ـ با دانش آموزان در حین انجام امتحان گفتگو نشود .

19 ـ درصورت نیاز, پیش نویس در اختیار دانش آموزان قرار داده شود.

توصیه هایی  به مدیران گرامی در جهت كاهش اضطراب امتحان

1ـ برنامه امتحانی را چند روز قبل از شروع امتحانات به دانش آموزان اعلام كنید.

2 ـ فاصله بین جلسات امتحان را باتوجه به سختی یا آسانی دروس تنظیم نمائید.

3 ـ پس از تهیه برنامه امتحانی تا آنجا كه ممكن است , تغییر جدیدی در برنامه ایجاد نكنید.

4 ـ از برگزاری امتحانات با وقت بسیاركم اجتناب نمائید .

5 - چند دقیقه قبل از شروع امتحان، دانش آموزان را به محل برگزاری امتحان راهنمایی كنید.

6 ـ تا حد امكان از نیمكت ها و یا صندلی های سالم در جلسه امتحان استفاده نمائید.

7 ـ محل برگزاری امتحان , عاری از هرگونه عوامل مزاحم از قبیل سر و صدا باشد.

8 ـ با دانش آموزان به صورت اطمینان بخش و امیدواركننده در كلاس و جلسه امتحان برخورد كنید.

9 ـ قبل از شروع جلسه، فاصله افراد رعایت شده باشد تا در حین برگزاری جلسه نیازی به جابجایی و حركت نباشد.

10 ـ در شروع جلسه آیاتی از كلام الله مجید قرائت شده و چند جمله دعای مناسب بیان گردد.

11- بعد از شروع جلسه امتحان دانش آموزان را جابجا نكنید .




طبقه بندی: پیامهای مشاوره ای، 
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد سایت چیه ؟





صفحات جانبی
پیوند های روزانه
آپلود رایگان فایل


خبرهای ورزشی

جدیدترین اخبار ورزشی


-----------------------------------

مشاهده جدول کامل لیگ برتر ایران
مذهبی

پخش مستقیم

حرم مطهر امام رضا(ع)

تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به مدرسه راهنمایی پسرانه فرهنگ سما دزفول می باشد.

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس